Etusivu/Meillä tapahtuu/Ajankohtaista/Kotimaan matkailu edistää Suomen talouden elpymistä - 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tarjoaa vinkit myös Lappeenrannan ja Imatran seudulle
27.5.2020

Kotimaan matkailu edistää Suomen talouden elpymistä - 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja tarjoaa vinkit myös Lappeenrannan ja Imatran seudulle

Neljättä kertaa toteutettava matkailuorganisaatioiden valtakunnallinen yhteiskampanja 100 syytä matkailla Suomessa kannustaa suomalaisia matkustamaan kotimaassa sitten, kun se on turvallista. Tänä vuonna erityisen merkitykselliseen rooliin nouseva kampanja kokoaa kotimaan matkakohteet yhteen ja tarjoaa vinkkejä siihen, millaisia helmiä kotimaasta oikein löytyykään – saaristosta Saimaalle ja Lappiin. Lappeenrannan ja Imatran seutu sekä goSaimaa ovat mukana kampanjassa toista kertaa.

Maaliskuun lopussa tehdyn kyselytutkimuksen* mukaan yli puolet suomalaisista (57 %) aikoo matkustaa tulevana kesänä Suomessa. Poikkeusolojen myötä erityisesti luontokohteet (43 %) ja päiväretket lähiseuduille (45 %) kiinnostavat suomalaisia. Myös kaupunkikohteet (35 %) ovat monen suosikkilistalla.

Työ- ja elinkeinoministeriön (TEM) tukema, Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys Suoma ry:n toteuttama, 100 syytä matkailla Suomessa -kampanja on saanut matkailutoimijat ympäri maan yhdistämään voimansa. Toukokuussa alkava kampanja jatkuu tänä vuonna poikkeuksellisesti lokakuun loppuun asti. Vahvasti digitaalisiin kanaviin rakennettu kampanja kokoaa kotimaan matkailuhelmet yhteiselle 100syytä.fi -sivustolle.

- Suomen matkailu nousee takaisin jaloilleen nimenomaan kotimaanmatkailun avulla. Ihmiset kokevat kotimaan turvallisimpana vaihtoehtona vielä pitkään, ja korona-aika on saanut monet suomalaiset innostumaan läheltä löytyvistä paikoista ja luonnossa liikkumisesta ihan uudella tavalla. Inspiraatiota kaivataan kuitenkin kovasti siihen, mitä kaikkea kotimaassa voikaan tehdä sitten kun reitti on selvä, ja tähän kysymykseen kampanjamme tarjoaa jopa sata upeaa vaihtoehtoa, kertoo Suoma ry:n puheenjohtaja Anne-Marget Hellén.

100 syytä matkailla, Lappeenranta (2)_422x281.JPGgoSaimaan projektikoordinaattori Riina Helppi-Kurki kertoo, että Lappeenrannan ja Imatran seutu tarjoavat matkailijoille luontokokemuksia, jotka voi aloittaa suoraan kaupunkikeskustoista.

- Loman Saimaan rannoilla kruunaa lukuisat aktiviteetit, oma mökkiranta tai saunaelämys – tarjolla on vauhdin hurmaa tai rentoutumista lämpimän kesätuulen helliessä kasvoja. Meiltä löytyy ainekset onnistuneeseen lomaan.

Lappeenrannan kaupungin matkailujohtaja Mirka Rahmanin mukaan suomalaisten ulkomailla matkailuun normaalisti käyttämät rahat ovat nyt tavallaan uudelleen jaossa kotimaisten palveluiden ostamiseen.

- Suomen matkailun alkulähteen vetovoimatekijät, Saimaan järviluonto ja rauha, ovat nyt aiempaa merkityksellisempiä ja houkuttelevampia kohteita. Hiekkalinnan alueella toimiva matkailuneuvontamme ohjaa linnoitukseen, Suomen pisimmälle rantabulevardille sekä muihin upeisiin luontokohteisiin sekä nykytilanteeseen nähden sopivien palveluiden ääreen.

Imatra Base Campin toimitusjohtaja Jukka Aallikko kertoo, että kotimaan matkailijoilla vierähtää Imatralla vieraillessa helposti useampikin päivä.

100 syytä matkailla, Imatrankoski_424x282.jpg- Imatralla kotimaan matkailijaa tervehtii Suomen vanhin matkailunähtävyys Imatrankoski sekä sen partaalla uljaasti kohoava satumainen linnahotelli, Imatran Valtionhotelli. Ukonniemen lomaparatiisi Saimaan rannalla tarjoaa täydelliset puitteet niin aktiivimatkailuun kuin rentoon lomanviettoonkin.

Hellén painottaa, että myös kotimaan matkoja suunnitellessa on tärkeää muistaa turvallisuus.

- Viranomaisten antamia terveys- ja hygieniaohjeistuksia on noudatettava tarkasti. Vastuu on sekä matkailuyrittäjällä että matkailijalla.

Kotimaanmatkailu on vastuullinen valinta


Vastuullisuus on matkailun kasvava trendi. Kotimaan- ja lähimatkailun suosio näkyi viime vuoden kotimaisen matkailun huippuluvuissa: kotimaiset yöpymiset kasvoivat touko-syyskuussa 5,8 %, joka vastaa 450 000 yöpymisvuorokautta.

- Kriisin jälkeen tärkeä tavoitteemme on saada kotimaanmatkailu takaisin kasvun tielle, jolla se on viime vuodet ollut.

Koronapandemia korostaa vastuullisen lähimatkailun merkitystä entisestään. Matkailemalla kotimaassa voimme tukea yhdessä kotimaisia palveluita ja yrittäjiä, toteaa elinkeinoministeri Mika Lintilä.

Myös Hellén muistuttaa, että matkailijan onni löytyy nyt läheltä. Lähimatkailu elvyttää kotimaista matkailua, mutta on suomalaisille myös mahdollisuus päästä kokemaan uusia elämyksiä ja seikkailemaan pitkään jatkuneen kotoilun jälkeen.

- Uudet kohteet ja elämykset eivät välttämättä vaadi kuin muutaman ylimääräisen pysähdyksen mökkimatkalla.

Kyselytutkimuksen mukaan suomalaisille vastuullinen matkailu tarkoittaa erityisesti luonnon ja paikallisuuden vaalimista. Kärkeen nousivat luonnon ja vesistöjen kunnioittaminen (68 %), paikallisten asukkaiden ja heidän arjen kunnioittaminen (58 %) sekä paikallisten palveluiden ja tuotteiden tarjoajien suosiminen (52 %).

Katseet on suunnattava koko loppuvuoteen


Suoma ry:n hallituksen puheenjohtaja Anne-Marget Hellén kannustaa suomalaisia tekemään suunnitelmia rohkeasti myös loppuvuoteen.

- Kotimaanmatkailu kaipaa ympärivuotisuutta ja kauden pidentämistä. Suunnitelmia kannattaakin ajoittaa rohkeasti pidemmälle syksyyn ja panostaa vaikkapa kaupunkien kulttuuritarjontaan tai ruokaelämyksiin.

- Yrityksiltä tämä edellyttää palveluiden entistä parempaa tuotteistamista myös syyskesälle. Meillä on nyt edessä uusi kesäkauden määrittely, ja se edellyttää palveluiden pitämistä täysipainoisesti auki pidemmälle syksyyn, Hellén muistuttaa.

Kuva: Lappeenrannan satama
Kuva: Imatrankoski


Lisätietoja:

goSaimaa Oy, projektikoordinaattori Riina Helppi-Kurki,
puh. + 358 40 845 2857, riina.helppi-kurki(a)gosaimaa.com

Lappeenrannan kaupunki, matkailujohtaja Mirka Rahman,
puh. +358 40 849 9161, mirka.rahman(a)lappeenranta.fi

Imatra Base Camp Oy, toimitusjohtaja Jukka Aallikko,
puh. 020 617 7007, jukka.aallikko(a)imatrabasecamp.fi

Suoma ry, hallituksen puheenjohtaja Anne-Marget Hellén,
puh. +358 50 5590499, anne-marget.hellen(a)turku.fi

Suoma ry, toiminnanjohtaja Hannu Komu,
puh. +358 400 615756, hannu.komu(a)onvisio.fi

* Suoma ry:n tilaaman 100 syytä matkailla Suomessa -kyselytutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin online-kyselynä Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 18.–22.3.2020. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–75-vuotiaat ja kyselyyn vastasi 1000 suomalaista. Otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Lappeenrannan ja Imatran seudun kohteet 100 syytä matkailla Suomessa -kampanjassa 2020:

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/lappeenranta

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/retkelle-lappeenrantaan

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/imatrankoski

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/imatra-ukonniemi

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/shoppailua-saimaalla

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/perheloma-saimaalla

https://suoma100-2020.atk.dqcomms.com/veneily-saimaalla

100 syytä matkailla Suomessa -kampanjan kesän 2019 yhteenveto:

● Sivustolla luettiin kotimaisten matkakohteiden esittelykortteja touko-syyskuun aikana yli 1,2 miljoonaa kertaa.
● Kampanjan sosiaalisen median kanavat keräsivät 13 000 uutta seuraajaa ja yhteensä sosiaalisessa mediassa tavoitettiin yli 1,5 miljoonaa suomalaista touko-kesäkuussa.
● Kampanja palkittiin Finnish Travel Gala 2019 -kilpailussa Vuoden matkailukuvan nostajana.