Etusivu/Meillä tapahtuu/Ajankohtaista/Lappeenrannan kesän 2020 monipuolinen tapahtuma- ja matkailutarjonta houkutteli erityisesti kotimaan matkailijoita
9.9.2020

Lappeenrannan kesän 2020 monipuolinen tapahtuma- ja matkailutarjonta houkutteli erityisesti kotimaan matkailijoita

Lappeenrannan kesä 2020 piti poikkeuksellisesta korona-ajasta huolimatta sisällään monipuolisen kattauksen tapahtumia ja matkailuaktiviteetteja.

Duo Veera ja Saaga viihdytti pop up -esityksellään satamassa_Lappeenrannan kaupunki408x272.jpgLappeenrannan kaupungin matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahman kertoo, että matkailumarkkinoinnissa panostettiin erityisesti kotimaan matkailuun. Kaupunki teki omia markkinointitoimenpiteitä ja oli myös mukana kotimaan matkailun 100 syytä matkailla Suomessa -kärkikampanjassa, jossa Saimaan alue oli mukana 12 syyn kokonaisuudella.

– Lappeenrannan kohteet olivat esillä myös eri puolille Suomea kohdennetussa Kesä Saimaalla 2020 -digikampanjassa sekä suur-Helsingin alueen media- ja viestintäkanavissa, joissa viestitimme, että Lappeenrantaan kannattaa piipahtaa päiväksi tai viivähtää täällä pidempäänkin. Vaikka kesäkausi on ohi, goSaimaan yhteinen digikampanja jatkuu aina lokakuulle asti.

Lappeenrannan kesävieraat olivatkin pääasiassa kotimaan matkailijoita. Esimerkiksi kaupungin matkailuneuvonnan infopisteissä asioi noin 4200 suomalaista ja reilu 500 ulkomaalaista kävijää.

– Arvioimme, että merkittävä osa kotimaan matkailijoista tuli tänne pääkaupunkiseudulta. Kotimaisten matkailijoiden määrä kasvoi heinäkuussa viime vuoteen nähden Etelä-Karjalassa 22 prosentilla ja Lappeenrannassa 13 prosentilla.

– Heinäkuussa matkailijat olivat lähes poikkeuksetta suomalaisia, mutta elokuun alusta Lappeenrantaan suuntasi vahvemmin myös ulkomaalaisia turisteja. Heitä saapui tänne etenkin Virosta, Saksasta ja Italiasta.

Etelä-Karjalassa mitattiin Rahmanin mukaan korkeimmat hotellihuoneiden käyttöasteet maakuntien vertailussa.

– Etelä-Karjalassa hotellien käyttöaste oli 78,6 %. Yöpymisten määrä oli hienoisessa laskussa, kun ulkomaalaisten kävijöiden määrä jäi erityistilanteen takia aiempia vuosia vähäisemmäksi.

goSaimaan puheenjohtaja, Holiday Club Saimaan hotellinjohtaja Anne Kaarnijärvi kertoo, että kesän huippusesonki alkoi tänäkin vuonna juhannuksesta, ja kesti sellaisena koulujen alkuun saakka.

– Hotellissamme tehtiin kaikkien aikojen kovin käyttöaste-ennätys, kun 95 prosenttia hotellihuoneistamme oli käytössä. Majoitusöinä tämä tarkoittaa yli 17 000 yötä heinäkuussa. Elokuussakin päästiin kokonaisuudessa hyviin käyttöasteisiin. Majoittujat olivat lähes kokonaan kotimaan matkailijoita.


Luontokohteet, retkeily, pyöräily ja Hiekkalinna matkailijoiden suosiossa – aktiviteettien myynti kasvoi yritysyhteistyön ansiosta

Matkailijat kehuivat Lappeenrannan tunnelmaa ja yleisolemusta. Kaupungin matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahmanin mukaan matkailuneuvonnan saaman palautteen perusteella vierailijat olivat erityisen ilahtuneita etenkin sataman tunnelmasta ja vilkkaudesta kesäpäivinä.

– Matkailijat tiedustelivat meiltä yleisesti Lappeenrannan nähtävyyksistä, aktiviteeteista ja ravintoloista sekä erityisesti alueen pyöräily- ja retkeilyreiteistä, jotka kiinnostivat selvästi enemmän aiempiin vuosiin nähden. Niin Saimaan kuin Lappeenrannan lähialueen pyöräilykartat olivat kovassa suosiossa.

– Useat kävijöistä olivat myös yhdistäneet kesälomasuunnitelmiinsa Lappeenrannan lisäksi vierailun muissakin Saimaan alueen kaupungeissa, kuten Savonlinnassa, Mikkelissä ja Puumalassa. Matkailuneuvonta jakoi Saimaan yhteistä kiertomatkakarttaa turneelle lähtijöille.

Kesän suosikkikohde Hiekkalinna toteutettiin koronan vuoksi normaalia pienemmässä mittakaavassa. Tästä huolimatta Hiekkalinnalla vieraili kesän aikana noin 72 000 kävijää.

– Palaute Hiekkalinnasta on ollut vaihtelevaa ja saimme kritiikkiä etenkin Hiekkalinnan pienestä koosta. Toisaalta ilmapiiri on ollut samalla myös ymmärtäväinen, ovathan korona ja poikkeusolot vaikuttaneet meihin kaikkiin, Rahman sanoo.

Hänen mukaansa poikkeusaika ei sen sijaan vaikuttanut negatiivisesti erilaisten aktiviteettien, kuten risteilyjen ja opastettujen retkien, myyntiin.

– Myynti jopa kasvoi laajemman yritysyhteistyön ansiosta kesään 2019 nähden. Alkuvuodesta lanseerattu matkailupalvelujen digitaalinen myyntikanava Lakeland Experiences sai hyvän startin ja edesauttoi osaltaan matkailuaktiviteettien ja tuotteiden saavutettavuutta.

– Saimaan kierrokselle lähdettiin matkailuneuvonnan opastamana niin vesi- kuin maanteitse. Risteilyliput ja Hiekkalinnalla vuokrattavana olleet välineet, kuten esimerkiksi kanootit ja SUP-laudat, vietiin käsistä erityisesti heinäkuussa ja asiakaspalvelun merkitys kasvoi matkailijoiden varmistaessa palvelujen saatavuutta.

Hiekkalinnan yhteistyökumppani Drakkar Sportin toimitusjohtaja Marko Hakolahti arvelee, että poikkeuksellinen aika sai ihmiset hakeutumaan luontoelämysten pariin.

– Hiekkalinnan vuokrauspisteellä riitti mukavasti asiakkaita. Vesille lähdettiin niin kajakeilla, kanooteilla, soutuveneellä kuin SUP-laudoillakin. Kesäkuussa avattu Saimaan Saaristoreitti houkutteli pyöräilijöitä ja laadukkaat retki- ja sähköpyörämme saivat kiitosta asiakkailta.

Hiekkalinnan aiempaa lyhyemmän kauden vuoksi Drakkar panosti entistä vahvemmin myös suoraan myyntiin asiakkaille sekä uusien tuotteiden kehittämiseen ja testaamiseen yhteistyössä alueen muiden matkailuyrittäjien kanssa.

– Esimerkkinä yhteistyön tuloksista olivat kolmen kunnan alueelle sijoittuneet iltamelonnat, erilaiset teemamelontaretket, saunalautta-SUP-lautailuretket sekä eri lajien kokeiluja sisältävät ryhmäpaketit, Hakolahti selvittää.

Kaupungin yhteistyökumppani Saimaan Paljun Teemu Virtasen mukaan saunalautan kesä sujui kesäkuusta alkaen viime vuoden tapaan.

– Viime vuoteen nähden liikkeellä oli hieman enemmän yksityisiä ryhmiä ja saunalauttaa vuokrattiinkin esimerkiksi syntymäpäiväjuhlia varten. Pääasiassa lautta on paikallisten käytössä, mutta tänä kesänä mukana oli myös ulkopaikkakuntalaisia.

Virtasen omien havaintojen perusteella myös vuokrattavissa olleet sähköavusteiset fatbiket kiinnostivat ihmisiä.

– Pyörillämme on oltu ahkerasti liikkeellä. Niissäkin pääasiallinen käyttäjäryhmä koostui paikallisista, mutta vastaan tuli runsaasti myös muualta saapuneita vuokraajia. Jutustelujen perusteella osa oli ensi kertaa lomailemassa Lappeenrannan seudulla.


Kaupungin järjestämät tapahtumat elävöittivät kesäistä Lappeenrantaa

Kesäkuussa kesänviettotarjonta painottui koronan takia vielä pääasiassa luontokohteisiin sekä itsekoettaviin reittielämyksiin. Perinteinen ja suosittu perhekohde Hiekkalinna avasi heinäkuun tarjonnan, johon sisältyi muun muassa tv-sarja Sorjosen kuvauspaikkakierroksia sekä uudenlaisia elämyksiä pop up -esitysten parissa.

Perinteiset kesäkonsertit tekivät paluun elokuussa, jonka aikana Lappeenrantaa elävöittivät myös tapahtumasunnuntait, Paikallinen Ruokatori -tapahtuma ja tutut yleisötapahtumat Linnoituksen Vanhankaupungin päivät, kaupungin Avoimet ovet ja Greenreality-karnevaali sekä kesäkauden päättänyt Sataman valot.

Tapahtumatuottaja Karri Heinon mielestä kesätapahtumatarjonnan kasaaminen oli haastavaa alati muuttuvan koronatilanteen vuoksi.

– Lopputulos oli kuitenkin onnistunut, ja oli hienoa päästä taas elokuussa toteuttamaan perinteisiä tapahtumia, kuten kesäkonsertteja, tapahtumasunnuntaita sekä erityisesti Sataman valoja.

Poikkeukselliset olosuhteet synnyttivät myös uudenlaisia tapahtumia.

– Ensi kertaa järjestetyistä nopeasti eri paikkoihin liikkuvista pop-up -esityksistä saatiin hyviä kokemuksia, joita hyödynnetään myös jatkossa. Esiintyjät kertoivat, että yleisö tuntui nauttivan yllättävistä esityksistä ja tulivat kiittelemään esiintyjiä jälkikäteen, Heino sanoo.

Satamatorin maalausympyrään toteutettiin tälle kesälle uusi pelialusta, jonka noppa- ja muut pelit olivat Heinon mukaan todella suosittuja lasten ja vähän vanhempienkin keskuudessa.

Tapahtumatoiminnan koordinaattori Jorma Kallio kertoo, että kesän perinteinen tapahtumatoiminta pääsi käyntiin rajoitusten purun myötä vasta elokuun alussa.

– Yleisön osalta oli alkuun havaittavissa hieman arkuutta, mutta elokuun edetessä totuttelu yleisötilaisuuksiin tuotti tulosta ja Sataman valoissa oli jo havaittavissa tuttua ja iloisen rentoa tunnelmaa.

– Kesäkonsertit ilahduttivat toreilla ja varsinkin Joutsenossa esiintyneet artistit kertoivat, että yleisö viihtyi konserteissa suuresti. Kehuja tuli myös Marianaukiolla järjestetyistä perjantaitansseista, joiden musiikki elävöitti Valtakadun terasseillakin iltaa viettäneitä ihmisiä.

Kesäiltojen tunnelmiin johdatti myös vesitornista kesäkuun alusta elokuun loppuun jokaisena iltana kajahtanut perinteinen iltasoitto.

– Halusimme tarjota jokaiselle mahdollisuuden nauttia iltasoitosta milloin vain. Iltasoittoa voikin nyt kuunnella kaupungin YouTube-kanavalla tai Lappeenranta Events -sivustolla.

Kesällä toteutettiin myös kaksi kaupungin tapahtumakumppanuutta. Klaaniviestin ohella kaupunki tuki Taideolohuone Katariinaa, joka teki oman kävijäennätyksensä kesän aikana.

Kaupunki oli huomioinut koronan ja siihen liittyvät turvallisuuskäytännöt tapahtumissaan. Tapahtumakävijöitä myös muistutettiin huomioimaan turvavälit ja huolehtimaan käsi- ja yskimishygieniasta.

– Hankimme kesätapahtumiimme liikuteltavia käsidesitelineitä, jotka olivat kovassa käytössä varsinkin kesäteatterilla järjestetyissä tapahtumissa sekä Sataman valoissa, Heino toteaa.


Kaupungin Avoimissa ovissa ja Greenreality-karnevaalissa reilu 1000 kävijää – seuraava Avoimet ovet 25.8.2021

Elokuun loppupuolella järjestetyissä kaupungin Avoimissa ovissa ja Greenreality-karnevaalissa vieraili reilu 1000 kävijää. Tänä vuonna tapahtumia oli sulautettu selkeämmin yhdeksi kokonaisuudeksi, osittain koronankin vuoksi.

– Esimerkiksi eri toimijoiden esittelypisteet sijoitettiin aiemmista vuosista poiketen kaupungintalon sisältä ulos edustatorille ja samalla selkeämmin osaksi Greenreality-karnevaalia, tapahtumatuottaja Karri Heino selvittää.

– Omien havaintojeni ja mukana olleiden yhteistyökumppaneiden mukaan tapahtumasta jäi positiivinen kokemus sekä yleisölle että toimijoille.

Avoimet ovet järjestetään seuraavan kerran 25.8.2021. Greenreality-karnevaalin järjestämisestä ei ole tehty vielä lopullisia päätöksiä, mutta kaupungilla on vahva tahtotila järjestää se samaan aikaan Avoimien ovien tapahtuman kanssa.


Tulevien tapahtumien suunnittelu käynnissä

Tapahtumapalveluissa suunnitellaan jo tulevaa. Syksyllä kaupunki järjestää muun muassa Ja Kitara Soi -festivaalin, jossa perinteiseen tapaan on tarjolla klassista kitaramusiikkia. Lappeenrannan Joulutori puolestaan johdattaa loppuvuodesta kohti joulunaikaa.

Kaupungin tapahtumissa pyritään loppuvuodesta ja ensi vuonna varautumaan erilaisiin toimenpiteisiin koronan vuoksi.

– Myös vuosi 2021 saattaa olla muutosherkkä ja jopa ylivarovainen vallinneen tilanteen vuoksi. Pyrimme ottamaan tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa huomioon esimerkiksi erilaisia rajoitusvaihtoehtoja.

– Tavoitteenamme on panostaa niin paikan päällä kuin verkossakin koettaviin hybriditapahtumiin sekä tapahtumaluonteisiin aktiviteetteihin, jotka voi kokea milloin itse haluaa. Tämänlaisia tapahtumia tullaan näkemään jo tänä syksynä, Karri Heino vinkkaa.

Tapahtumatoiminnan koordinaattori Jorma Kallion mukaan poikkeuksellinen kesä on ollut opettavainen.

– Olemme oppineet tuottamaan uudella tavalla ja erilaista tapahtumatoimintaa ja saaneet niistä yleisöltä kehittävää palautetta. Näitä kokemuksia tullaan hyödyntämään tulevan syksyn, talven, kevään ja kesän tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa.

Matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahman kertoo, että kaupunki tehostaa sisäistä yhteistyötä ja koordinointia matkailukohteiden kehittämisen ja tapahtumatuotannon ympärillä.

– Jatkamme ensi kesänä uusien tapahtumakokonaisuuksien kehittelyä muun muassa torityyppisesti sekä kehitämme pop up -tyyppisiä matkailupalveluita.


Lisätietoja:

Matkailu-, markkinointi- ja asiakaspalvelujohtaja Mirka Rahman
puh. 040 849 9161, mirka.rahman(a)lappeenranta.fi

Tapahtumatuottaja Karri Heino
puh. 040 637 1779, karri.heino(a)lappeenranta.fi

Tapahtumatoiminnan koordinaattori Jorma Kallio
puh. 0400 155 597, jorma.kallio(a)lappeenranta.fi