Kaikki kilpailuteokset, myös alkuerän Bach- tai Händel -aaria, esitetään ulkoa ja alkuperäiskielellä. Aariat esitetään alkuperäisessä sävellajissa, yksinlaulut saa transponoida.
Ennakkokilpailu:
1. Suomalainen suomen- tai ruotsinkielinen laulu
2. Ooppera-aaria
Ennakkokilpailun ohjelmistoa voi käyttää varsinaisen kilpailun ohjelmassa.
Varsinainen kilpailu:
Alkuerä:
1. J.S. Bachin tai G.F. Händelin passio-, oratorio- tai kantaattiaaria resitatiiveineen.
2. Ooppera- tai operettiaaria tai laulu musikaalista.
3. Vapaavalintainen laulu.
4. Suomalainen suomen- tai ruotsinkielinen laulu.
Musiikin kesto enintään 15 minuuttia.
Välierä:
1. 1. Erityylisistä lauluista muodostuva kokonaisuus, jossa on mukana vähintään yksi 1800-luvun lied, säveltäjänä Johannes Brahms, Fanny Hensel-Mendelssohn, Carl Loewe, Felix Mendelssohn, Franz Schubert, Clara Schumann tai Robert Schumann.
2. Vähintään yksi Hugo Wolfin lied.
3. Suomalainen 1995 jälkeen sävelletty laulu.
Musiikin kesto 25 minuuttia.
Kilpailun välierään tulee sisällyttää muu / muita kuin miespuolisen säveltäjän säveltämä laulu / säveltämiä lauluja.
Välierän ohjelmaa suunniteltaessa on otettava huomioon, että esitettävän kokonaisuuden musiikin kesto on enintään 25 minuuttia. Jurylla on oikeus keskeyttää suoritus, jos ohjelman kesto ylittyy merkittävästi.
Loppukilpailu:
Finaalissa voi esittää kaksi ooppera-aariaa resitatiiveineen tai ooppera-aarian resitatiiveineen ja
yhden laulun säännöissä olevalta listalta. Aarioiden tulee olla sellaisista yleisistä tunnetuista oopperoista, joiden orkesterimateriaalin hankkiminen ei tuota ylivoimaisia vaikeuksia. Epäselvissä tapauksissa kilpailutoimikunta voi ehdottaa aarian vaihtoa.
Kilpailija varmistaa kilpailuohjelmiston osalta ilmoittautuessaan ennen ennakkokilpailua, että finaalin mahdolliseen orkesterilauluun / harvinaisempaan ooppera-aariaan on olemassa kyseiselle äänialalle oleva orkesterisovitus johdantojaksoineen.
Esityksen kesto 8-12 minuuttia.
Laulukilpailujen finaali, orkesterilaulut
Vain alkuperäinen sävellaji, ellei toisin mainittu
Berg: Sieben frühe Lieder nrot 1,3,4
Berlioz: Les Nuits d´Ete nrot 2,3,6 (korkea, matala)
Britten: Les Illuminations 2 osaa vapaasti valittuina (korkea)
Duparc: L´Invitation au voyage, Phidylé (korkea, matala)
Kuula: Tuijotin tulehen kauan
Madetoja: Luulit, ma katselin sua
Musorgski: Kuoleman lauluja ja tansseja nrot 2-4 a) keskiääni Shostakovitsh b) basso Aho
Pylkkänen: Kaivotiellä
Mahler: Lieder eines fahrenden Gesellen: 3. Ich hab´ein glühend Messer
Mahler: Lieder, Humoresken und Balladen (Das Knaben Wunderhorn):
Wer hat das Liedlein erdacht? (F/ Es)
Des Antonius von Padua Fischpredigt (D / C)
Rheinlegendchen (A / G)
Lob des hohen Verstandes (D/ C)
Wo die schönen Trompeten blasen (D / C)
Mahler: Kindertotenlieder: 3. Wenn dein Mütterlein
Rückert –Lieder: Ich bin der Welt abhanden gekommen (F/ Es / Des)
Um Mitternacht (H / A / G)
Strauss:
a) säveltäjän omat sovitukset
op. 27 Cäcilie (E / Es /C)
op.36: Das Rosenband (A / Fis )
op. 39: Befreit (E / Cis)
op.41: Wiegenlied (D)
op. 68 Amor in (G / D)
b) muita sovituksia
op. 10: Zueignung (C / A)
op.27: Heimliche Aufforderung (B / Ges)
op.29: Traum durch die Dämmerung (Fis/ E)
Sibelius:
a) säveltäjän omat sovitukset
op. 3. Arioso (Fis)
op. 7 Kullervon valitus, 1957 versio (D)
op. 13: Våren flyktar hastigt (Es)
op. 36: Demanten på marssnön (B)
op. 38: Höstkväll (Dis)
På verandan vid havet (C)
op. 60: Kom nu hit, död (E / D)
b) muita sovituksia
op 17: En slända
op. 36: Svarta rosor (D/C)
Säv,säv susa (Ges, As)
Var det en dröm? (H)
Flickan kom ifrån sin älsklings mote (Des)
op. 61: Romeo
op. 72 Kaiutar (B)