Labyrintti tuo Lappeenrannan kaupunginteatterin lavalle lauantaina 4.2. elokuvamaisen mysteerin, jossa kysytään, mikä on lopulta menestyksen hinta.
Kun
Lappeenrannan kaupunginteatterin johtaja Helka-Maria
Kinnuselle tuli mahdollisuus ottaa tämän hetken
menestyskirjailijan Suomen kantaesitys teatterin ohjelmistoon, hän tarttui
siihen oitis. 
Ranskalaisen Florian Zellerin trilleri
Labyrintti (ransk.
Des trains à travers la
plaine) saapuu Lappeenrannan kaupunginteatterin ensi-iltaan
lauantaina 4.2. klo 19 teatterin Suurella näyttämöllä. Lappeenrannan ensi-ilta
on myös näytelmän Suomen kantaesitys.
– Uusia ja
tasokkaita trillereitä näyttämölle saa metsästää, joten Labyrintin
käsikirjoituksen tullessa kohdalle halusin ehdottomasti toteuttaa sen,
näytelmän ohjaava Kinnunen kertoo.
Labyrintti on
psykologinen trilleri, jonka keskiössä on menestyvä kirurgi, René (Seppo
Kaisanlahti). Jokin vieras horjuttaa hänen elämäänsä. Onko syynä sattuma,
ahneus vai sokea hullaantuminen?
René sekä
hänen perheensä ja ystävänsä sotkeutuvat viettelysten, valheiden ja
syyllisyyden värittämään painajaiseen. Ja kotiin tulvii jatkuvasti mystisiä
kukkalähetyksiä.
Florian Zeller kieputtaa katsojan mielenmaisemaa taitavasti
Kinnunen
kuvailee Labyrinttia näytelmäksi, joka valpastuttaa katsojan tarjoamalla
asetelman, johon ei anneta valmiita vastauksia. Se nostaa esille myös viime
vuosilta monille tuttuja tunteita ajankulun hämärtymisestä ihmismielessä.
– Zeller
pureutuu näytelmässä siihen mitä ihminen muistaa ja ei; mitä tapahtuu oikeasti
ja missä järjestyksessä. Kokemus ajan ja tapahtumien sekoittumisessa muistissa
on tuntunut viime aikoina olevan hyvin universaali koronan sekoittaessa
käsitystä ajan kulusta, sanoo Kinnunen.
Kinnunen
kehuukin näytelmän käsikirjoituksessa Zellerille ominaista tyyliä kieputtaa
mielenmaisemaa.
– Hänellä on
aivan oma tapansa juonen sekoittamiseen, ja se toimii loistavasti juuri
trillerissä. Lopputulos ei kuitenkaan ole sekava, sillä näytelmä on
erinomaisesti kirjoitettu.
Labyrintti
käsittelee inhimillisiä ja tuttuja teemoja: rakkaus,
halu, valta, pettäminen ja
syyllisyys. Tarinan keskiöön nousee kysymys länsimaisen ihmisen
menestyspaineiden hinnasta: Mitä voi käydä kaikkien kadehtimalle, menestyneelle
ihmiselle, joka suistuu täysin raiteiltaan?
– Äärimmäinen
menestys vaatii aina sen, että on mentävä häikäilemättömästi muiden ja jopa
itsensä ohi. Aiheesta löytyy myyttejä ympäri maailman ja läpi historian,
esimerkiksi Kalevalan myytti
hiiden hirven metsästyksestä. Aina joku uskoo pystyvänsä
pyydystämään tavoittamattoman valkoisen peuran, Kinnunen kuvailee.
Kuten useat
Florian Zellerin näytelmät, myös Labyrintti on saanut kantaesityksensä
teatteritaiteen mekassa, Lontoossa, englanninkielisellä nimellä The Forest.
Näytelmän
suomenkielinen nimi “Labyrintti” oli näytelmän suomentajan Aino Piirolan ja ohjaaja
Helka-Maria Kinnusen ehdotus, jonka Florian Zeller hyväksyi.
Kinnusen
mukaan “Labyrintti” nimenä kertoo näytelmän aiheesta ja kuviosta: sokkelo,
josta on vain yksi ulospääsy – mutta missä?
– Näytelmän
päähenkilö, kirurgi René (Seppo Kaisanlahti), sanookin:
“En ole koskaan ollut näin eksyksissä. En enää tiedä, kuka mä olen.”
Kinnusta
itseään näytelmässä kutkuttavat sen keskeiset miespääroolit ja näiden miesten
ongelmat. Naiset ovat tässä näytelmässä vaimoja ja rakastajia, näennäisen
“vallattomia”.
– Minua
kiinnostaa aina tarkastella, kuka valtaa lopulta todellisuudessa käyttää. Tämä
kysymys nousee esiin myös Labyrintin kohdalla.
Kaupunginteatterin lavalla nähdään lähes elokuvamainen
lopputulos
Labyrintti on
Helka-Maria Kinnusen ensimmäinen ohjaus Lappeenrannan kaupunginteatterille ja
myös ensimmäinen kerta, kun Kinnunen ohjaa Florian Zelleria.
Koko
Lappeenrannan työryhmä saa Kinnuselta kiitosta hyvin sujuneesta
harjoitusperiodista.
– Tässä projektissa
on ollut kevyt ja innostava työskennellä; vaikka näytelmän aihe ei ole kevyt.
On ollut ilo nähdä, että meillä on teatterissa fiksuja, kivoja ja taitavia
ihmisiä töissä ja koko porukka puhaltaa yhteen hiileen, Kinnunen
kiittelee.
Labyrintissa
Lappeenrannan kaupunginteatterin lavalla nähdään yleisölle kolme uutta kasvoa: Leena Nuora ja Aino Sirje, jotka
työskentelevät teatterissa kevään ajan sekä Labyrinttiin kiinnitetty Vilma Kinnunen.
Helka-Maria
Kinnunen kertoo, että Labyrintti on visuaalisesti lumoava ja mieltä virittävä
elämys. Samuli Hallan
ja Antti Helmisen
lavastuksessa ja valosuunnittelussa luodaan rinnakkaisia tiloja ja läpäiseviä
pintoja ja lopputulosta Kinnunen kuvailee lähes elokuvamaiseksi.
Pukusuunnittelusta vastaa Mimmi
Resman.
– Jos
näytelmää tulee katsomaan kaverin kanssa, saattaa olla, että lopussa riittää
keskusteltavaa, Kinnunen vihjaa.
Labyrintti
Ensi-ilta 4.2.2023 klo 19
Suurella näyttämöllä
Suomen kantaesitys
Käsikirjoitus: Florian Zeller
Suomennos: Aino Piirola
Ohjaus: Helka-Maria Kinnunen
Lavastus: Samuli Halla
Puvustus: Mimmi Resman
Näyttelijät:
Jussi Johnsson, Seppo Kaisanlahti, Vilma Kinnunen, Anna-Kaisa Makkonen, Turo
Marttila, Leena Nuora, Eppu Pastinen, Antti Saarikallio ja Aino Sirje
Esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner Oy
Liput
30/25/20 €
Avoimet
harjoitukset
lauantaina 28.1. klo 13–14 – yleisö pääsee näin seuraamaan tulevan ensi-illan
harjoituksia, jonka jälkeen tekijöille voi esittää kysymyksiä.
Kuvat medialle
täällä: Labyrintti
(kuvat.fi)
Lisätiedot:
Teatterinjohtaja
– Lappeenrannan kaupunginteatteri
Helka-Maria Kinnunen
puh. 040 559 2605
helka-maria.kinnunen@lappeeranta.fi