Tapahtuma tehdään kävijöitä varten, joten suunnittelussa on erityisen tärkeää toimia asiakaslähtöisesti. Suunnitteluvaiheessa kannattaa hypätä kävijän pään sisälle ja hahmotella kävijäpolku.
Polku kuvaa kävijän matkaa siitä lähtien, kun hän ensimmäistä kertaa kuulee tapahtumastasi. Polku päättyy tapahtuman jälkimarkkinointiin.
Huomioi polun hahmottelussa, että kyse on kokonaisuudesta. Mieti tapahtuman jokaista vaihetta kävijän aistien näkökulmasta: mitä hän näkee, kuulee, tuntee, haistaa tai maistaa.
Polun rakentamisen voi aloittaa siitä, mistä potentiaalinen kävijä ensi kertaa kuulee tapahtumastasi. Entä mitä kaikkea tapahtuu sen jälkeen ennen tapahtumaan osallistumista? Tarvitseeko hänen ilmoittautua? Jos, niin miten.
Miten kävijä pääsee saapumaan paikalle? Miten hän voi ostaa lipun tapahtumaasi? Miten hän voi perua osallistumisensa? Entä mitä kaikkea kävijä kokee itse tapahtumassa? Miten hän voi antaa palautetta tapahtumasta?
Oheiset kysymykset ovat vain esimerkkejä. Oleellisinta on tarkastella koko tapahtumaa, siihen osallistumista ja sen jälkimaininkeja kävijän näkökulmasta.
Voit pohtia lisää vastaavanlaisia kysymyksiä ripotellen niitä pitkin tapahtuman eri vaiheita ja osa-alueita ja vastaten niihin.
Tarvitsetko apua tai neuvoa?
Ole yhteydessä tapahtumapalveluihin. Yhteystiedot näet klikkaamalla tästä!